I skolan får eleverna lära sig en grundläggande utbildning som innefattar språk, matematik, fysik, historia med mera. Barnen får även röra på sig på idrotten och lära sig att ta hand om hemmet på hemkunskapen. Men varför ingår inte privatekonomi i inlärningen?
Privatekonomi är en stor del av livet
Ekonomi är A och O för att kunna leva ett kvalitativt liv. Det handlar inte om att bli rik och kunna köpa saker i överflöd, utan det handlar om att ha råd med tak över huvudet och mat på bordet. En vanlig lön i Sverige, även en låg lön, räcker till för att överleva. Ändå är det många som inte får ekonomin att gå ihop. Med rätt utbildning i ung ålder går det att motverka detta.
Fler unga skuldsätter sig
Lånemarknaden i Sverige har ökat markant den senaste tiden och det är fler unga som skuldsätter sig. Förut tog man bara lån till stora och viktiga saker som köp av bil eller bostad, men numera är så kallade blancolån eller snabblån vanliga. Det innebär att man inte behöver låna till någon speciell sak. Pengarna binds inte i en produkt som har ett värde och det blir ett osäkert lån för långivaren. För att långivaren ska kompensera upp för osäkerheten så tar de ut höga avgifter av den som lånar. Både i form av uppläggningsavgift men även väldigt hög ränta. När man sedan inte betalar tillbaka lånet i tid så tickar räntan på och rätt som det är så är kostnaden uppe i det dubbla.
Högkostnadskrediter är något som bör undvikas i allra högsta grad. Det är lätt att bli lockad av att ta ett lån när pengarna kommer in på kontot nästan direkt. Men om unga hade varit väl införstådda i hur det faktiskt fungerar och vilka kostnader det kommer medföra så är chansen större att de hade avstått.
Ekonomi behöver inte vara ett separat ämne
Det behövs inte läggas till ett ämne i läroplanen bara för att informera eleverna om ekonomi och privatekonomi. Ekonomi är perfekt att lägga till som ett komplement till hemkunskapen. Hemkunskap handlar om hushåll och mat, och dessa är två av de större kostnaderna som vi har per månad.
Det kan göras på ett enkelt sätt genom att man låtsas att varje elev, eller grupp som agerar som ett gemensamt hushåll, får en viss summa pengar. Man får sedan betala hyra och diverse andra räkningar. Eleverna lär sig då att betala räkningar och förseningsavgifter minskar. För pengarna som blir över får man handla mat i hemkunskapens egna affär istället för att bara plocka saker direkt ur skafferiet.
För pengarna som blir över får eleverna sedan handla på låtsas och betala för påhittade nöjen samt avsätta en summa för sparande. Detta kan göras via olika program på datorn i och med skolans digitalisering. De måste även komma ihåg att inte använda alla pengar eftersom att de ska räcka hela månaden. Hemkunskap har fyra – fem lektioner på en månad, medans man bara får lön en gång per månad. Så för att pengarna ska räcka till mat på alla hemkunskapslektioner gäller det att eleverna agerar smart och ekonomiskt.